آرشیو ماهانه: تیر ۱۳۹۸

عفونت پستان در دوران شیردهی نوزاد را درگیر می کند ؟

به جز دوره زایمان و شیردهی ، عفونت پستان نادر است . حال سوال اینجاست در این دوران نوزاد هم درگیر این عفونت می شود یا نه ؟ برای درمان آن چه باید کرد ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

عفونت باکتریال پستان

شایعترین عفونت باکتریال استافیلوکوک و استرپتوکوک هستند . آبسه بیتشر به علت استافیلوکوک است و با درد ، تندرنس ، اریتم و هیپرترمی کانونی مشخص می شود . در چند هفته اول شیردهی معمولا رخ می دهد . سونوگرافی جهت مشخص نمودن وسعت درناژ لازم است . عفونت استرپتوکوکی با درگیری سطحی منتشر تظاهر می کند . مراقبت زخم ، کمپرس گرم و انتی بیوتی وریدی ( پنی سیلین –سفالوسپورین ) درمان این عفونت است . در مورد عفونت مزمن پستان ( آبسه مکرر ) ، کشت برای باسیل ( سل ) بی هوازی و هوازی ها و قارچ ها صورت می گیرد  .

عکس عفونت پستان در دوران شیردهی

انواع عفونت پستان در دوران شیردهی

1. ماستیک اپیدمیک زایمانی

به علت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین که از طریق دهان نوزاد منتقل شده و موربیدیتی قابل توجهی دارد . در این بیماران چرک واضح از نیپل( نوک سینه ) خارج می شود .

1. ماستیک غیراپیدمیک زایمانی

درگیری نسج همبند بین لوبونی ایجاد شده است . فیشر در نوک نیپل به علت گاز گرفتن کودک و استار شیر سبب عفونت باکتریال می شود که این عفونت به نسوج همبندی عمق پستان نیز نفوذ می کند .

1. عفونت های قارچی

نادر هستند که معمولا توسط پلاستومایکوز و اسپورروتریکوز ایجاد می شوند . این قارچ داخل دهان نوزاد هستند و تظاهر آن به صورت آبسه پستانی نزدیک nipple areohar comlex همراه با خروج چرک مخلوط با خون از سینوس های پوستی می باشد . موثرترین دارو در این موارد آمفوتریسپین B است. در بیشتر مواقع جراحی لازم نیست اما گاهی تخلیه ترشحات با جراحی ماسکتومی پارشال لازم است .

عفونت کاندیدا در پستان به شکل ضایعات ارتیماتو و پوسته دهنده در پوست چین پستان یا اگزیلا تظاهر می کند . درمان با کاهش وزن ، رعایت بهداشت و استفاده از نیستاتین ها می باشد .

1. هیدر آدنیت چرکی

وضعیت التهابی مزمن از غدد آلوئولار فرعی مونتگومری یا غدد سباسه اگزیلاری است . امروزه فولیکول های مو به عنوان منبع بیمای مطرح هستند . در اگزیلا یا کمپلکس نیل آرئولی وجود آکنه مزمن سبب افزایش استعداد ابتلا است . درمان شامل تجویز آنتی بیوتیک و جراحی و احتمالا فلاپ یا گرفات تمام ضخامت ممکن است لازم باشد . تمام موارد مشکوک به این بیماری باید تحت نظر جراحان فلوشیپ بیماری های پستان درمان شوند .

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی  با دکتر احمدرضا نصیری فلوشیپ جراحی سرطان سینه  شماره تماس : ۲۶۶۵۵۸۴۳ تماس بگیرد . یا به آدرس پیج اینستاگرام دکتر احمدرضا نصیری مراجعه کنید .

درمان عفونت پستان در بارداری

درمان ماستیک غیر اپیدمیک زایمانی با خالی کردن پستان از شیر توسط پمپ های مکنده و تجویزی آنتی بیوتیک است . در این موارد جراحی نیاز نیست . شیردهی ادامه می یابد اما مکیدن شیر توسط نوزاد باید قطع شود و جهت تخلیه پستان ها از پمپ مکنده یا شیر دوش استفاده می شود . درمان ماستیک اپیدمیک زایمانی، شامل قطع شیردهی ، تجویز آنتی بیوتیک و درناژ جراحی است .

پیشگیری از عفونت پستان در شیردهی

جهت پیشگیری به مادران نحوه شیردهی صحیح شامل قرار دادن کل هاله پیگمانته پستان داخل دهان کودک و چرب کردن نوک پستان ها با شیرمادر پس از اتمام تغذیه کودک آموزش داده می شود .

هورمون درمانی سرطان پستان و عوارض آن

هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد وجود در بدن آزاد شده و در خون جریان می یابند . نقش آنها کنترل و تنظیم اعمال بدن است . هورمون ها رشد و پیشرفت برخی از انواع سرطان ها مثل سرطان سینه و پروستات بگیرد که بیمار را تحت هورمون درمانی قرار دهد . بدین منظور داروهایی به بیمار تجویز می شود که بر روی تولید و یا عمل هورمون تداخل ایجاد می کنند . در برخی موارد نیز ممکن است غدد تولید کننده هورمون با جراحی برداشته شوند .

پیشنهادهای تغذیه ای برای افرادی که هورمون درمانی می شوند

برخی هورمون درمانی ها می توانند منجربه احتباس آب ، افزایش وزن شوند . برخی دیگر ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع و خستگی شوند .

هورمون درمانی سرطان پستان و عوارض آن

سازگاری با عوارض جانبی هورمون درمانی

• برای کاهش احتباس آب ، در پخت غذا و بر سر سفره ، نمک را حذف کنید .
  • برای جلوگیری از افزایش وزن میزان کالری دریافتی تان را کنترل کنید .
  • برای تحمل عوارض جانبی داروهای تجویزی را مطابق دستور پزشک مصرف کنید .
  • به خاطر داشته باشید عوارض هورمون درمانی موقتی هستند و تنها در طی درمان ایجاد می شوند.
  • داروهایی که برای تحمل عوارض جانبی مصرف می شوند نیز ممکن است باعث احساس خستگی شوند.
  • استرس ، افسردگی و یا کم خوابی در طی زمان ممکن است باعث خستگی ذهنی و جسمی مزمن شوند .
  • برخی از انواع هورمون درمانی ها ممکن است باعث خستگی موقتی شوند .

می خواهم انرژی بیشتری داشته باشم

رایج ترین عارضه جانبی درمان سرطان ، خستگی است . در واقع برخی بررسی ها نشان می دهد ۹ نفر از هر ۱۰ نفر در طی درمان خستگی را تجربه می کنند .

خستگی چیست ؟

خستگی ناشی از درمان سرطان با خستگی که ممکن است در نتیجه کارهای روزانه در فرد ایجاد شود فرق دارد . این حالت از فقدان انرژی به صورت روزانه و ناگهانی ایجاد شده و شدت می یابد و با استراحت از بین نمی رود . موارد زیر علائم خستگی هستند :

• احساس اینکه هیچ انرژی ندارید .
  • خوابیدن بیش از حد معمول
  • عدم تمایل به انجام فعالیت های روزمره
  • عدم توجه به ظاهر خود
  • احساس خستگی حتی پس از خواب
  • عدم تمرکز
  • فقدان میل جنسی
  • تحریک پذیری و بی صبری

برخی افراد خستگی را تجربه نمی کنند اما برخی دیگر چندین ماه بعد از درمان نیز این احساس را دارند . درمان هایی که باعث خستگی می شوند جنبه های مختلف زندگی فرد مبتلا از جمله توانایی وی را برای شرکت در فعالیت های روزانه تحت تاثیر قرار می دهند .

دلایل خستگی

خستگی در طی درمان ممکن است به خود سرطان و یا عوارض جانبی درمان ارتباط داشته باشد . گاهی پیدا کردن علت دقیق خستگی مشکل است . در طی درمان سلول ها به سرعت رشد کرده و می میرند . فرآورده های بینابینی زیادی که در این میان تولید شده اند باعث می شوند تا بدن برای ترمیم بافت های تخریب شده بیشتر کار کند .

آیا هر توده ای در سینه سرطانی است ؟

بسیاری از افرادی که به مطب پزشک مراجعه می کنند از لمس توده ای در سینه خود نگران هستند و می ترسند بدخیمی یا سرطان باشد . خوشبختانه بسیاری از این توده ها خوش خیم است و جای نگرانی نیسن . اما برخی از افراد بدون اینکه بدانند بدخیمی در سینه خود دارند و این بدخیمی روز به روز بزرگتر شده و رشد می کند حال برای این موضوع چه باید کرد ؟

فیبرآدنوم چیست ؟

فیبرآدنوم به توده های خوش خیمی گفته می شود که در سینه خانم ها ایجاد می شود . این توده ها نباید متاستاز داشته و به سایر قسمتهای بدن منتشر شود . بیشتر از ۹۰% این توده ها خوش خیم هستند و تغییرات بدخیمی پیدا نمی کنند.

توده خوش خیم در سینه نیاز به اقدام خاصی دارد ؟

فیبرآدنوم خطرناک نیست ولی این بدان معنا نیست که نیاز به اقدام خاصی نیست بلکه نیاز به بررسی و چکاپ دوره ای پزشک دارد .

شکل-توده-سرطان-سینه

آیا می توانیم توده خوش خیم از بدخیم را تشخیص دهیم ؟

بسیاری از افراد می پرسند آیا می توان در منزل با معاینه و لمس توده تشخیص داد که توده از چه نوعی می باشد ؟ در پاسخ باید گفت تشخیص این توده نیازمند تخصص و تبحر پزشک است . در ابتدا معاینه سینه انجام می شود و با توجه به جنس بافت سینه ( بافت سفت یا نرمی دارد ) . افرادی که سینه آنها چربی زیادی دارند بخصوص در خانم های مسن تر توده ها راحتتر تشخیص داده می شود . البته توده هایی که دارای قطر یک سانتیمتری را می توان به این روش تشخیص داد و نه کمتر از آن را . فیبروادنوما به راحتی تشخیص داده می شود زیرا علامت مشخصی دارندو به راحتی در سونوگرافی پیدا می شوند .

چه توده ای در سینه خطرناک است؟

نوعی از فیبرآدنوم وجود دارد که از نوع کیستیک می باشد و متحرک است . به هیچ عنوان به بافتهای اطراف مانند پوست و عضلات کف نچسبیده است . اطراف و لبه های این توده کاملا صاف است و پستی و بلندی ندارد. در برخی موارد نتایج سونوگرافی و ماموگرافی کاذب است و توده در سینه را خوش خیم گزارش می کند در حالی که بدخیم است . در این موارد نمونه برداری از بافت سینه انجام می شود تا تشخیص دقیق تر صورت گیرد .

غربالگری سینه

افرادی که دارای تعدادی از فیبرآدنوم و کیست در سینه هستند باید هر ۶ ماه یکبار سونوگرافی انجام دهند در صورتی که رشد کرده و بزرگ شدند باید بررسی دقیق تری انجام شود و در دسته خانم هایی با ریسک بالا قرار می گیرند . در صورتی که تشخیص بدخیمی در فرد داده شد در صورتی که در خانواده فرد سرطان وراثتی است یا ژن سرطانی دارد پزشک زودتر از موعد اقدام به تخلیه سینه می کند .

هر توده ای در سینه نیاز به درمان دارد ؟

به طور کلی در صورتی که توده تا اندازه حداکثر ۲ سانتیمتر باشد بدون اینکه علامتی داشته باشد خطرناک نبوده اما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد . اما اگر از این اندازه بیشتر باشد و به تدریج بزرگتر شود نیاز به خارج کردن توده می باشد زیرا ممکن است به بدخیمی تبدیل شود .

عوارض درمان سرطان سینه و راههای کنترل آن

می دانستید دومین سرطان شایع در دنیا سرطان سینه می باشد ؟ این سرطان بخصوص در خانم ها در حال افزایش است اما در صورت تشخیص به موقع می توان آن را درمان کرد . اما درمان آن با روش هایی مانند شیمی درمانی عوارض دارد ؟ چطور می توان عوارض آنها را کنترل کرد ؟ در ادامه با ما همراه باشید .

عوارض درمان سرطان سینه

کاهش اشتها

کم شدن اشتها و در نتیجه کاهش دریافت مواد غذایی از جمله عوارضی است که در طی دوران شیمی درمانی ممکن است رخ دهد . استفاده از روش های تغذیه ای که در ذیل آمده در رفع این مشکل کمک کننده باشد :

• مصرف پرتقال و آب پرتقال در صبح در افزایش اشتها موثر است .
  • در هر زمانی از روز که اشتهای بیشتری دارید بزرگترین وعده را بخورید .
  • در زمان بی اشتهایی غذاهایی را میل کنید که بیشتر دوست دارید .
  • از بادام ، پسته ، کنجد بوداده و سیب قبل از غذا استفاده کنید .
  • تعداد وعده ها را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهید .
  • مایعات را حداقل به فاصله ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل یا بعد از غذا بنوشید.
  • روزهایی که میل به خوردن ندارید مایعات و غذاهای مایع مصرف کنید .
  • اشتها آور بودن شکل غذا در تحریک اشتها موثر است .
  • قبل از هر وعده برای افزایش اشتها پیاده روی کنید .
  • یک میان وعده سبک قبل از خواب مصرف کنید .
عوارض-درمان-سرطان

توصیه هایی برای مقوی و مغذی کردن غذاها

با استفاده از روش های ذکر شده در این قسمت می توانید غذاهای خود را مقوی و مغذی کنید تا حتی در صورت مصرف کم در زمان بی اشتهایی از انرژی و مواد مغذی بیشتری برخوردار شوید .

• اضافه کردن کمی شیرخشک به املت تخم مرغ ، سوپ ، غلات و دیگر غذاها
  • اضافه کردن آب گوشت ( عصاره گوشت ) به غذاها
  • اضافه کردن انواع مغزها به سوپ ، آش و یا سالاد
  • استفاده از آب لیموی تازه همراه غذا
  • استفاده از جوانه ها در سالاد و غذاها
  • اضافه کردن کره و یا شکر به غذاها
  • استفاده از انواع پلوها به صورت قاطی مثل عدس پلو ، لوبیاپلو و ماش پلو و..

افزایش وزن

برخی افراد ممکن است اضافه وزن داشته و یا در نتیجه داروهای هورمونی ، شیمی درمانی و یا احتباس آب دچار اضافه وزن شوند . در این صورت می توانید از توصیه های ذکر شده در ذیل مدد جوئید :

• نمک دریافتی را محدود کنید .
  • از غلات سبوس دار استفاده کنید .
  • در زمان ضعف از سبزیجات استفاده کنید .
  • از گوشت و لبنیات کم چرب استفاده کنید .
  • غذاها را به صورت آب پز ، بخارپز ، فرپز استفاده کنید .
  • سرخ کردنی ها را به طور کامل حذف کنید .
  • از مصرف سس مایونز و شکر پرهیز کنید .
  • تنقلاتی مثل چیپس ، پفک ، نوشابه و… را حذف کنید .
  • نیم ساعت قبل از وعده های اصلی سالاد یا آب مصرف کنید .
  • تمرینات ورزشی را افزایش دهید .

درد گلو یا دهان

این عارضه معمولا توسط داروهای شیمی درمانی ایجاد می شود . مصرف غذاهای نرم ، آسیاب شده و یا غذاهای خنک می تواند در زمان به وجود آمدن این عارضه موثر واقع شود .

توصیه هایی برای رفع دردگلو یا دهان

• از غذاهای نرم که آسان جویده و بلعیده می شوند استفاده کنید از جمله آب میوه ، سبزیجات طبیعی ، نکتار هلو ، گلابی و زردآلو، پوره سیب زمینی ، فرنی ، رشته فرنگی ، ماست و ژلاتین و حریره بادام
  • از مصرف غذاها یا مایعاتی که دهان را تحریک می کنند بپرهیزید مانند پرتقال ، گریب فروت ، لیمو و سایر مرکبات یا آب مرکبات ، سس یا آب گوجه فرنگی.