آرشیو ماهانه: اکتبر 2018

ماموگرافی چیست

برای تشخیص سرطان سینه شخص باید یکسری آزمایش ها را انجام دهد ، یکی از تست های که شخص قبل از ماموگرافی باید انجام دهد ، تست ماموگرافی است که شخص با کمک این تست که از اشعه ایکس استفاده می کند ، می تواند تغییرات غیرطبیعی را مشخص نمایند ، به کمک این تست می توان بافت های پستان را مشاهده کرد و در صورتی که تغییراتی در این بافت ها وجود دارد ، آنها را مشاهده نمود .

ماموگرافی چیست

ماموگرافی سینه را معمولا به بانوانی که ترشح از نوک پستان ، تغییر اندازه پستان ها و یا درد در پستان ها دارند ، پزشک توصیه می کند که انجام دهند تا علت این تغییرات مشخص گردد.

همیشه یکی از سوالاتی که اکثر بانوان بیان می کنند ، این است که بهترین راه برای تشخیص سرطان پستان چیست ؟ در ذیل به بیان پاسخ این سوال می پردازیم :

بهترین روش تشخیص سرطان پستان

معمولا موثرترین روش جهت تشخیص سرطان پستان ماموگرافی است ، جراح برای تشخیص سرطان پستان و افزایش موفقیت آمیز بودن درمان سرطان پستان روش ماموگرافی را توصیه می کند .

البته لازم به ذکر است که ماموگرافی برخی از سرطان ها را تشخیص نمی دهد ، در این اشخاص معاینات بالینی ممکن است سرطان پستان را تشخیص دهد .

شخص باید هر ماه خود خودآزمایی را انجام دهد ، در اصطلاح پزشکی به این امر BSE می گویند ، طبق آمار منتشر شده از سازمان بهداشت آمریکا بانوانی که پستان ها را هر ماه معاینه می کنند ، توانسته اند در صورت مبتلا بودن به این بیماری آن را شناسایی نمایند ، 30% تشخیص های سرطان پستان توسط  خود بانوان بوده است که در این بانوان در سینه های خود با توده روبرو بوده اند .

به تمامی بانوان توصیه می شود که حتما خودآزمایی پستان را در منزل انجام دهند و یا در صورتی که با تغییراتی در سینه ها مواجه شدند حتما به پزشک مراجعه نمایند .

لازم به ذکر است که تغییراتی در بافت سینه ها به دلایل مختلفی رخ می دهد ، برخی از مواقع این تغییرات به دلیل قاعدگی ، بالا رفتن سن ، یائسگی و یا استفاده از قرص های ضد بارداری است .

در پستان اگر حتی کمترین ناهمواری و ناصافی را مشاهده نمودید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید .

چگونگی انجام ماموگرافی

شخص در ابتدا روی دستگاه اشعه ایکس می ایستد ، سپس با کمک تکنسین پستان ها را بین پلیت پلاستیکی و پلیت اشعه ایکس قرار می دهند ، با کمک این پلت ها می توان پستان ها را فشرده کرد ، دستگاه به اشعه ایکس متصل است که به کمک آن می توان تصاویری را از بافت پستان تهیه کرد .

آیا ماموگرافی درد دارد

به دلیل اینکه پستان ها فشرده می شود ، شخص ممکن است ، درد را احساس نماید ، البته این درد خیلی به طول نمی انجامد .

در صورتی که پستان صاف تر باشد ، تصویر بهتری را می توان از مشاهده نمود ، معمولا تهیه تصاویر از دو جهت اطراف و از سمت بالا می باشد ، اگر هدف از ماموگرافی چکاپ باشد نیاز به بیست دقیقه زمان است .

برخی از خدمات دکتر نصیری

بازسازی سینه بعد از تخلیه سینه

سرطان سینه یکی از رایج ترین سرطان در  میان بانوان می باشد . در مراحل سینه ممکن است نیاز به تخلیه سینه گردد . بازسازی سینه بعد از تخلیه سینه یکی از جراحی های مورد توجه بانوان می باشد …

بازسازی سینه بعد از تخلیه سینه

بازسازی سینه بعد از برداشتن سینه

یکی از متداول ترین سوالات در زمینه جراحی بعد از ماستکتومی امکان بازسازی در سینه وجود دارد و یا خیر ؟ در صورتی که درمان کامل تمام شده باشد ، بازسازی سینه مدتی بعد از جراحی ماستکتومی امکان پذیر می باشد .

زمان مناسب برای بازسازی سینه بعد از تخلیه سینه

اگر جراحی تخلیه سینه به دلیل جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه صورت بگیرد در نتیجه بهتر است با جراحی تخلیه سینه ، بازسازی سینه انجام شود .

در برخی از مواقع بیمار درچار سرطان سینه می باشد ، جراح سینه با توجه به شرایط بیمار در هنگام تخلیه سینه ، جراحی بازسازی سینه را نیز انجام می دهد .

در برخی از مواقع نیز ممکن است پزشک بعد از تخلیه سینه ، کمی جراحی بازسازی سینه را به تاخیر انداخته و بعد از اتمام کامل مراحل درمان این جراحی را انجام دهد .

مراقبت های بعد از ماستکتومی

بعد از پایان جراحی، موارد حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون و میزان درد بررسی خواهد شد. طول دوره نقاهت در هر فردی متفاوت است و به عواملی مانند شرایط جسمانی فرد و نوع جراحی بستگی دارد. التهاب، کبودی و درد بعد از جراحی کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

برخی اقدامات و مراقبت های بعد از ماستکتومی عبارت است از:

• استراحت در منزل
  • مصرف داروهای مسکن جهت تسکین درد
  • تمیز نگه داشتن زخم و بخیه ها
  • نوشیدن آب و مایعات، و غذاهای حاوی فیبر جهت پیشگیری از بروز یبوست

انجام مداوم معاینات بالینی و ماموگرافی ، در تشخیص اولیه سرطان سینه و درمان بسیار موثر می باشد.

در کنار ماستکتومی، رادیوتراپی و شیمی درمانی سرطان سینه نیز نیاز می باشد.

برخی خدمات دکتر نصیری

دریافت مشاوره از دکتر نصیری با شماره 22559024 تماس حاصل نمایید .