کیست پستان

در بافت سینه کیسه های پرآبی بنام کیست های سینه قرار دارند ، در اغلب موارد این کیست ها سرطانی نیستند و یا سبب سرطان سینه نمی شوند.

برخی از بانوان یک یا چند کیست در سینه شان قرار دارد ، معمولا از نظر شکل و ظاهر این کیست ها به شکل تخم مرغ و یا گرد می باشند که دارای لبه های مشخصی دارند ، در برخی از موارد کیست ها ممکن است سفت باشند .

کیست پستان نیازی به درمان ندارد و برخی از کیست ها دردناک ، بزرگ و ناراحت کننده می باشند ، اگر کیست این علائم را داشته باشد تخلیه آنها دردناک است .

کیست پستان

در هر سنی کیست تخمدان ایجاد می شوند ولی معمولا بین سن ۳۵ تا ۵۰ سالگی ایجاد می شوند ، سن قبل از یائسگی نیز یکی دیگر از علت های ایجاد کیست تخمدان می باشد.

تغییرات فیبروکیستیک پستان در ۸۰ درصد بانوان وجود دارد که خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی تا ۹۹ درصد آنها به آسانی درمان می شود و نیازی به جراحی ندارد.

کیست های بسیار ریز که به شکل فیبروز در پستان وجود دارد را  تغییرات فیبروکیستیک می گویند که با افزایش سن بزرگ شدن کیست ها و افزایش آنها رخ می دهد ، اکثر این کیست ها ریز می باشند .

بهتر است بدانید به دلیل شیوع تغییرات فیبروکیستیک در بین بانوان معمولا این دلیل بیماری محسوب نمی شود بلکه یک تغییر خاص سینه می باشد ، که در ۸۰ درصد بانوان این تغییرات رخ می دهد و بیشتر در زمان عادت ماهانه پستان ها با درد زیادی همراه است که سنگینی و تورم در پستان ها نیز ایجاد می شود .

در حالت فیبروکیستیک بروز درد پیش از عادت ماهیانه به دلیل بالا رفتن هورمون های زنانه است .

پس از شروع عادت ماهانه درد سینه به دلیل کاهش هورمون های استروژن برطرف می شود و شخص احساس درد بسیار اندکی دارد .

درد سینه که در اغلب موارد با تورم همراه است ، شایع ترین علائم فیبروکیستیک است .

بهتر است بدانید که در برخی از اشخاص چند روز پیش از عادت ماهانه شخص با درد در پستان ها روبرو است و بلافاصله با شروع عادت ماهانه درد از بین می رود ، البته اگر این تغییرات شدید باشد شخص در مدت زمان طولانی تری درد را احساس خواهد کرد .

در برخی از بانوان این درد همیشگی است و بسیار آزاردهنده خواهد بود ، در این مواقع شخص حتما باید به پزشک مراجعه نماید .

تشخیص فیبروکیستیک

معمولا زنان که با درد در سینه ها روبرو هستند ، پزشک انجام ماموگرافی و سونوگرافی را به بانوان توصیه می کند تا علت درد سینه و اینکه چرا زمینه فیبروکیستیک ایجاد شده است مشخص شود ، هم چنین با انجام این تست ها می توان به وجود  توده در سینه ها نیز پی برد .

دکتر احمد رضا نصیری جراح سینه بعد از بررسی و معاینه کامل اطمینان حاصل کند که شخص فقط فیبروکیستیک دارد و بیماری دیگری ندارد ، به او اطمینان می دهد که این عارضه را می توان درمان نمود و جای نگرانی نیست .

در بین زنان فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم می باشد ، اما ممکن است در برخی از موارد ممکن است سبب سرطان سینه شود .

نشانه های کیست سینه

درد سینه که با تورم همراه باشد شایع ترین علامت فیبروکیستیک است ، که در برخی از موارد شخص دردی را احساس نمی کند بلکه پس از مراجعه به پزشک و معاینه متوجه کیست پستان در آنها می شوند.

در برخی از اشخاص درد به حدی می باشد که پزشک برای کاهش درد دارو تجویز می نماید.

درد فیبروکیستیک با استرس و اضطراب  بیشتر می شود ، یکی دیگر از فاکتورهای تشدید درد فیبروکیستیک رژیم غذایی است .

دکتر نصیری بیان می کنند که در درمان فیبروکیستیک قدم اول اطمینان از بیماری است ، این عارضه عادی می باشد و به آسانی قابل درمان است .