کیست سینه

آیا شما به تازگی متوجه توده های آبکی بر روی سینه خود شده اید؟ آیا کیست سینه دارید و نمی دانید که خطرناک است یا خیر؟ آیا کیست سینه ارثی است؟

کیست سینه  چیست

کیست سینه ، کیسه های پر آبی هستند که در بافت سینه قرار دارند، و اغلب غیر سرطانی و خوش خیم اند و به صورت توده های گرد و بیضی شکل مشخص می شوند. نیازی به درمان این کیست ها نیست، مگر این که با درد همراه باشند.

مشاهده کیست های سینه در سنین قبل از یائسگی بیشتر شایع است ، به خصوص در سنین 35 تا 50 سالگی . البته امکان مشاهده این کیست ها در خانم های یائسه ای که هورمون درمانی می کنند نیز وجود دارد.

کیست سینه چه علائم و نشانه هایی دارد؟

ممکن است این کیست ها در هر دو سینه ظاهر شوند. برخی علائم کیست سینه عبارتند از:

• توده های گرد و بیضی شکل با لبه های مشخص
  • ترشح از نوک سینه
  • درد و سفتی در ناحیه ای از سینه که کسیت زده شده است
  • افرایش اندازه توده، و سفت شدن سینه، به خصوص قبل از شروع عادت ماهانه
  • کاهش انداره توده، بعد از پایان عادت ماهانه
نکته مهم این است که کیست سینه، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. اما عواملی مانند سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه، می تواند ابتلا به این سرطان را افزایش دهد. دکتر احمدرضا نصیری یکی از بهترین جراح سرطان سینه می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر برای جراحی لیپوماتیک شکم با شماره ه 22559024 تماس حاصل نمایید .

در صورت مشاهده کیست و توده در سینه چه باید کرد؟

در صورت مشاهده توده در سینه خود، حتما به متخصص عمومی مراجعه کنید. پزشک ابتدا به بررسی فیزیکی سینه و یا زیر بازو می پردازد، تا از وجود توده های دیگری در این نواحی مطمئن شود. در صورتی که زیر 30 سال هستید، عادت ماهانه دارید، و متوجه توده در سینه خود شده اید، پزشک معاینات بیشتر را به بعد از پریود بعدی موکول می کند.

ماموگرافی و بیوپسی نیز از جمله روش های تشخیص کیست های سینه هستند.

کیست سینه

آیا درمانی برای کیست سینه وجود دارد؟

در صورتی که اندازه کیست بزرگ نشود و یا منجر به بروز درد نشود، معمولا نیازی به درمان نخواهد بود. اما در صورت مشاهده تغییر در ظاهر کیست، اقدامات درمانی نیاز می باشد.

یکی از راه های درمان، تخلیه مایع درون کیست می باشد، با این کار کیست ناپدید خواهد شد و علائم نیز از بین می رود. در برخی موارد، این کار بایستی چند بار تکرار شود، زیرا که احتمال بازگشت مجدد کیست و توده وجود دارد.

هورمون درمانی و مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، جهت تنظیم عادت ماهانه، از دیگر روش های درمانی است که باعث تنظیم سیکل قاعدگی نیز می شود. اما از آن جایی که مصرف این قرص ها با عوارض جانبی همراه می باشد، تنها در مواردی که شدت علائم زیاد باشد توصیه می شود.

برخی از خدمات دکتر نصیری

هفده − 12 =