عفونت پستان در دوران شیردهی نوزاد را درگیر می کند ؟

به جز دوره زایمان و شیردهی ، عفونت پستان نادر است . حال سوال اینجاست در این دوران نوزاد هم درگیر این عفونت می شود یا نه ؟ برای درمان آن چه باید کرد ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

عفونت باکتریال پستان

شایعترین عفونت باکتریال استافیلوکوک و استرپتوکوک هستند . آبسه بیتشر به علت استافیلوکوک است و با درد ، تندرنس ، اریتم و هیپرترمی کانونی مشخص می شود . در چند هفته اول شیردهی معمولا رخ می دهد . سونوگرافی جهت مشخص نمودن وسعت درناژ لازم است . عفونت استرپتوکوکی با درگیری سطحی منتشر تظاهر می کند . مراقبت زخم ، کمپرس گرم و انتی بیوتی وریدی ( پنی سیلین –سفالوسپورین ) درمان این عفونت است . در مورد عفونت مزمن پستان ( آبسه مکرر ) ، کشت برای باسیل ( سل ) بی هوازی و هوازی ها و قارچ ها صورت می گیرد  .

عکس عفونت پستان در دوران شیردهی

انواع عفونت پستان در دوران شیردهی

1. ماستیک اپیدمیک زایمانی

به علت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین که از طریق دهان نوزاد منتقل شده و موربیدیتی قابل توجهی دارد . در این بیماران چرک واضح از نیپل( نوک سینه ) خارج می شود .

1. ماستیک غیراپیدمیک زایمانی

درگیری نسج همبند بین لوبونی ایجاد شده است . فیشر در نوک نیپل به علت گاز گرفتن کودک و استار شیر سبب عفونت باکتریال می شود که این عفونت به نسوج همبندی عمق پستان نیز نفوذ می کند .

1. عفونت های قارچی

نادر هستند که معمولا توسط پلاستومایکوز و اسپورروتریکوز ایجاد می شوند . این قارچ داخل دهان نوزاد هستند و تظاهر آن به صورت آبسه پستانی نزدیک nipple areohar comlex همراه با خروج چرک مخلوط با خون از سینوس های پوستی می باشد . موثرترین دارو در این موارد آمفوتریسپین B است. در بیشتر مواقع جراحی لازم نیست اما گاهی تخلیه ترشحات با جراحی ماسکتومی پارشال لازم است .

عفونت کاندیدا در پستان به شکل ضایعات ارتیماتو و پوسته دهنده در پوست چین پستان یا اگزیلا تظاهر می کند . درمان با کاهش وزن ، رعایت بهداشت و استفاده از نیستاتین ها می باشد .

1. هیدر آدنیت چرکی

وضعیت التهابی مزمن از غدد آلوئولار فرعی مونتگومری یا غدد سباسه اگزیلاری است . امروزه فولیکول های مو به عنوان منبع بیمای مطرح هستند . در اگزیلا یا کمپلکس نیل آرئولی وجود آکنه مزمن سبب افزایش استعداد ابتلا است . درمان شامل تجویز آنتی بیوتیک و جراحی و احتمالا فلاپ یا گرفات تمام ضخامت ممکن است لازم باشد . تمام موارد مشکوک به این بیماری باید تحت نظر جراحان فلوشیپ بیماری های پستان درمان شوند .

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی  با دکتر احمدرضا نصیری فلوشیپ جراحی سرطان سینه  شماره تماس : ۲۶۶۵۵۸۴۳ تماس بگیرد . یا به آدرس پیج اینستاگرام دکتر احمدرضا نصیری مراجعه کنید .

درمان عفونت پستان در بارداری

درمان ماستیک غیر اپیدمیک زایمانی با خالی کردن پستان از شیر توسط پمپ های مکنده و تجویزی آنتی بیوتیک است . در این موارد جراحی نیاز نیست . شیردهی ادامه می یابد اما مکیدن شیر توسط نوزاد باید قطع شود و جهت تخلیه پستان ها از پمپ مکنده یا شیر دوش استفاده می شود . درمان ماستیک اپیدمیک زایمانی، شامل قطع شیردهی ، تجویز آنتی بیوتیک و درناژ جراحی است .

پیشگیری از عفونت پستان در شیردهی

جهت پیشگیری به مادران نحوه شیردهی صحیح شامل قرار دادن کل هاله پیگمانته پستان داخل دهان کودک و چرب کردن نوک پستان ها با شیرمادر پس از اتمام تغذیه کودک آموزش داده می شود .

یازده + سیزده =