سرطان سینه التهابی

سرطان پستان التهابی

سرطان پستان التهابی ، بیماری نادر و در عین حال پیشرونده ای است که در آن رگ های لنفاوی موجود در پوست پستان توسط سلول های سرطانی، مسدود می شوند. این سرطان از آن جهت، التهابی نامیده می شود که با التهاب، تورم و قرمزی پستان همراه می باشد. این سرطان رشد سریعی دارد و می تواند مجاری شیر را نیز درگیر کند.

در مقایسه با سایر انواع سرطان پستان ، سرطان پستان التهابی عمدتا در افراد جوان تشخیص داده می شود، و بیشتر در زنان چاق شایع می باشد.

سرطان پستان التهابی

سرطان پستان التهابی چه علائم و نشانه هایی دارد؟

• ضخیم شدن پوست پستان
  • قرمز شدن بیش از یک سوم پستان
  • پوست پرتقالی شدن پستان
  • تغییر اندازه پستان ها نسبت به هم، به دلیل وجود التهاب
  • دردناک و حساس شدن پستان ها

تشخیص سرطان پستان التهابی

معمولا تشخیص این نوع سرطان کمی سخت می باشد، به این دلیل که معمولا هنگام معاینه بالینی و فیزیکی پستان، پزشک متوجه وجود توده در بافت پستان نخواهد شد. علاوه بر این، به دلیل التهاب و تورمی که بافت پستان پیدا می کند، گاهی با عفونت پستان اشتباه گرفته می شود.

معیارهایی که به تشخیص سرطان پستان التهابی کمک می کنند، عبارتند از:

• مشاهده قرمزی و یا التهاب در پستان، احساس داغی و گرمای غیر طبیعی در پستان ها، حتی بدون وجود هیچ گونه توده ای
  • ظاهر شدن علائم گفته شده طی کمتر از 6 ماه
  • قرمزی بیش از یک سوم پستان
  • تشخیص کارسینوم در آزمایش بیوپسی

تشخیص اولیه و به موقع سرطان پستان التهابی ، از پیشرفت بیماری پیشگیری می کند و درمان با موفقیت انجام خواهد شد.

علت ابتلا به سرطان پستان التهابی

در صورت تشکیل نشدن توده پستان در بانوان سرطان پستان التهابی ایجاد می شود . این سلول ها باعث مسدود سازی در عروق لنفاوی می شوند که باعث می شود مایع لنف در پستان بانوان تغییر نماید .

عدم تحرک مایع لنف در پستان زنان باعث ایجاد تورم می شود . در برخی موارد ، تورم پستان زنان باعث ایجاد گودال های کوچک به روی سطح پستان ها می شود . البته ممکن است این توده ها داخل پستان تشکیل شود .  گاهی نیز ممکن است در ابتلا به سرطان پستان هیچ گودالای در پستان وجود نداشته باشد .

روش تشخیص سرطان پستان التهابی

در تشخیص این نوع از سرطان پستان با تکه برداری یا همان بیوپسی انجام می شود . در استفاده ازاین روش جراح سرطان پستان یک تیکه از پوست پای شما را بر می دارد و برای بررسی های دقیق تر به آزمایش می فرستد .

باید دقت داشته باشید که تشخیص به موقعه سرطان پستان بسیار مهم است . بعد از تشخیص این بیماری باید به سرعت درمان سرطان پستان التهابی آغاز شود . سرطان پستان بسیار کم ممکت است اتفاق بیفتد و جز بیماری های نادر به حساب می آید . معمولا دارای علائم خاصی نمی باشد و اصولا به موقعه تشخیص داده نمی شود .

برای درمان ورم پستان می توان از آنتی بیوتیک استفاده نمود ولی در زمینه درمان سرطان پستان التهابی هیچ تاثیری نخواهد  داشت .

آزمایش های لازم برای تشخیص سرطان پستان التهابی

همانطور که گفته شد تشخیص سرطان پستان بسیار دشوار می باشد به دلیل اینکه علائم خاصی ندارد . بنابراین اگر پزشک بیماری سرطان پستان التهابی را تشخیص دهد برای اطمینال بیشتر انجام سی تی اسکن، MRI، ماموگرافی، تست اولتراسوند و بیوپسی از جمله تست هایی هستند که در تشخیص سرطان پستان التهابی استفاده می شوند. انجام این آزمایش ها برای این است که متوجه شود آیا بیماری در سراسر بدن بیمار پخش شده است یا خیر ؟

درمان سرطان پستان التهابی

در این سرطان، تومورها با شیمی درمانی کوچک، و یا از طریق جراحی برداشته و حذف می شوند. در برخی بیماران، بعد از جراحی، رادیوتراپی نیز انجام خواهد شد. در صورتی که سرطان به سایر قسمت های بدن متاستاز داده باشد، شیمی درمانی، هورمون درمانی و یا مصرف دارو برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

برخی از خدمات دکتر نصیری