بیماری های خوش خیم پستان

پستان به طور معمولی از تعدادی مجاری شیری و غدد که شامل 15 تا 20 لوب است، تشکیل شده اند. ساختمان نگه دارنده و بافت همبند لوب ها را احاطه نموده اند که این بافت ها و ساختمان نگه دارنده سبب تفکیک لوب ها شده اند.

زیر بافت پستانی بافت چربی است که محل انتشار تومور به جدار قفسه سینه می باشد، بهتر است بدانید که حد فاصله عضله قفسه سینه و اطراف هرم پستانی بافت پستانی قرار دارد که با بافت های چربی پوشیده شده است.

سیستم لنفاوی پستان با تمام بدن راه ارتباطی دارد و زمانی که شخص به سرطان پستان مبتلا می شود اگر درمان سریع تر انجام نشود سلولهای سرطان بخش های وسیعی از بدن را مبتلا می کند، زیرا از طریق شبکه وریدی پستان و عروق خونی انتشار این بیماری رخ می دهد.

تغییرات هورمونی پستان ها در طول زندگی در اثر بارداری، بلوغ و یائسگی رخ می دهد که این تغییرات عادی است و جای نگرانی ندارد.

توده چیست ؟

به هر گونه تکثیر سلولی و افزایش تغییرات توده می گویند.

بیماری های خوش خیم پستانتومور چیست ؟

تومور به هر گونه رشد کنترل نشده که سبب عدم فعالیت فیزیولوژیک بدن می شود را تومور می گویند.

توده های خوش خیم پستان

• نکروز چربی
  • آبسه های پستانی
  • التهابات مجاری پستان
  • کیستهای پستان
  • التهاب مجاری پستان

تغییرات فیبروکیستیک در پستان

• فیبروآدنوما
  • کیست های پستان

توده های مایع که در اثر عوامل مختلفی نظیر متسع شدن بافت غددی پستان ایجاد شده است را کیست های پستان می نامند، زمانی که کیست در پستان ها ایجاد می شود زمانی که لمس می شود به شکل صاف و منظم و کاملا متحرک می باشد.

قوام کیست ها سفت می باشد و دارای اندازه های مختلفی هستند، در هر سنی کیست های پستان ایجاد می گردند. اما شایع ترین سن کیست پستان معمولا رنج سنی 30 الی 40 سال می باشد.

زمانی که با یک توده متحرک با حدود منظم مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید، پزشک انجام یک سونوگرافی را به بیمار توصیه می کند که بررسی شود این توده جامد و توپر است یا به شکل مایع و کیستیک می باشد.

تخلیه کیست با استفاده از یک سوزن باریک اگر به شکل توده مایع باشد، امکان پذیراست. در علم پزشکی به این امرFine-Needle Aspiration می گویند.

در صورتی که مایع خونی نباشد و زمانی که جراح آن را تخلیه نمود پس از آن پستان را بررسی نماید و دیگر با لمس کردن توده ای لمس نگردد، اقدامات بعدی نیاز نیست. اما چناچه مایع خونی باشد و یا پس از تخلیه توده باز در پستان ها توده لمس گردد نیاز است که اقدامات و بررسی های بیشتری انجام شود .

اگر یک توده ی توپر بخشی از کیست پستان را تشکیل دهد، نیاز است که حتما برداشتن کل توده انجام شود و یا نمونه برداری از کیست انجام گردد.

چه زمانی نیاز به تخلیه کیست پستان است؟

اگر کیست پستان دردناک و یا بزرگ باشد، نیازبه تخلیه کیست پستان است. در مواقعی هم که در زمان سونوگرافی کیست پستان با علائم خاصی روبروباشد نیاز به تخلیه کیست پستان است.

تغییرات فیبروکیستیک

زمانی که داخل نسج سفت پستان کیست های ریز و متعددی ایجاد شود به آن تغییرات فیبروکیستیک می گویند. این تغییرات یک بیماری نمی باشد بلکه یک تغییر غیرعادی در بدن می باشد.

این تغییرات با درد زیادی همراه است که شخص در زمان لمس کردن پستان ها حالت های غده را در پستان ها حس می نماید، در برخی از مواقع این دردها به گونه ای می باشد که پوشیدن لباس های زیر را غیرممکن می کند و در برخی از مواقع علاوه بر درد شدید با خونریزی شدید نیز همراه است .

مراقبت های که باید انجام شود

باید در برنامه غذایی خود مصرف مواد غذایی پر چرب را محدود نمایند. از مصرف قهوه ، شکلات و چای باید اجتناب نمایند زیرا سبب تحریک متیل گزانتینها می شوند. مصرف نمک را در برنامه غذایی خود محدود نمایند، برخی از پزشکان بسته به وضعیت بیمار مصرف ویتامین B6، E را نیز به بیمار توصیه می کنند که محدود نمایند.

در برخی از بانوان مصرف تاموکسی فن، آندروژنها و قرص های جلوگیری از بارداری نیز توصیه می شود که مصرف نشوند.

فیبروآدنوم

یک نوع دیگر از توده های پستان فیبروآدنوم ها می باشند که معمولا دارای توده های گرد و بدون درد می باشد که دارای قوام غضروفی و لاستیکی است.  در سنین جوانی معمولا این بیماری بروز می کند، در اغلب موارد این توده ها خود به خود از بین می رود .

نکته ای را که در خصوص این بیماری باید در نظر گرفت این است که در موارد اندک بیشتر از دو سانتی متر رشد می کنند و زمانی که به دو سانتی متر رسیدند در همان اندازه باقی مانده و رشد نمی کنند، اقدامات درمانی برای درمان این بیماری باید سریعا انجام شود تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده ایجاد شود،  پیشگیری کرد.

انجام تست این بیماری با ترکیب معاینه سلولی و بالینی و سونوگرافی همراه است، درمان های متفاوتی برای این بیماری وجود دارد .

پنج × 3 =